Logo yoursupportheroes

Tijd voor een voorjaarsschoonmaak: 5 tips om de bezem door je mailbox te halen

Het is nauwelijks meer voor te stellen, maar de eerste baan als directiesecretaresse van Monique was ‘e-mail-vrij’. Inmiddels hebben veel mensen het gevoel te bezwijken onder alle elektronische post. 

E-mail is, naast alle andere communicatiekanalen, nog steeds een veelgebruikte manier om te communiceren of documenten te versturen. Als je er niet verstandig mee omgaat, kan het je productiviteit flink verminderen. 

Bezem door je mailbox

Met de volgende tips kun je de dagelijkse stroom aan nieuwsbrieven en (reclame)berichten onder controle houden en je werkdag afsluiten met een opgeruimde en overzichtelijke mailbox. 

Tip 1: Archiveren van je mailbox

Idealiter bevat je Postvak In slechts twee soorten e-mails: de berichten die je nog niet gelezen hebt en de mails die je al wel hebt gelezen, maar die nog om opvolging vragen. Alle andere berichten gooi je weg of – als je ze echt wilt bewaren – plaats je in een archiefmap. Maak bijvoorbeeld mappen aan voor ‘afspraken’, ‘inkoop’ en op naam van terugkerende opdrachtgevers.  

Gebruik je mailbox niet als opslag. Sla documenten die je via e-mail hebt ontvangen op in je OneDrive, Google Drive of welke manier van opslag jij dan ook gebruikt. Deze kleine moeite scheelt je op een later moment veel zoekwerk en -tijd. 

Tip 2: Junkbox 

Maak een apart e-mailadres aan voor junkmail. Schrijf je je in voor nieuwsbrieven, doe dit dan met een adres dat je alleen hiervoor gebruikt. Dit kan een nieuwsbrief@ en dan je bedrijfsnaam zijn, maar een Hotmail of G-mail adres is ook binnen 5 minuten aangemaakt. Deze junkbox hoef je niet dagelijks te bekijken, maar scan je even als je ’s avonds op de bank zit, moet wachten op je afspraak of in de trein zit. 

Tip 3: Uitschrijven 

Neem de moeite om je af te melden voor ongewenste mail. Onderin nieuwsbrieven zou altijd een afmeldlink moeten staan waarmee je je gemakkelijk kunt uitschrijven. Is dit niet het geval, dan kun je met een rechtermuisklik de afzender blokkeren zodat deze voortaan direct in de spam box zal belanden. 

Tip 4Efficiency in je mailbox

Probeer onnodig mailen te voorkomen. Stel jezelf de vraag of het versturen van een bepaalde e-mail noodzakelijk is. In sommige gevallen levert een kort telefoontje veel sneller resultaat op. Voor interne communicatie kun je oplossingen zoals Microsoft Teams en Slack kiezen. Als je dit goed gebruikt, hoef je bijna geen interne mail meer te versturen. (NB: Binnenkort schrijven we een heel blog over communicatiemiddelen voor groepen en teams).

Kies je toch voor e-mail, houd het dan kort en kom meteen to-the-point. Gebruik witregels, kies voor een logische onderwerp regel en wees duidelijk over het wie, wat, waar, wanneer en waarom. Controleer je mail nog een keer voordat je op verzenden drukt om te zien of je duidelijk genoeg bent. Dit voorkomt eindeloos heen-en-weer mailen over hetzelfde onderwerp. 

Tip 5: Delegeer 

Vind je het lastig om je inbox opgeruimd te houden of heb je zo’n achterstand opgelopen, dat opruimen je te veel tijd kost? Delegeer het dan en laat het zelf los. Een Virtual Assistant kan jou hier prima bij helpen en kan misschien ook direct afspraken voor je inplannen en informatie aanvragen beantwoorden. Dit scheelt jou veel tijd én je kunt je focus op je “echte werk” houden! 

Is er een tip, waarvan jij vindt dat dit hier echt tussen hoort te staan of waarvan je meer wilt weten? Laat het ons weten!

Foto van angela en monique

Plan een afspraak

Behoefte aan tijdelijke hulp en ondersteuning op niveau of

Neem dan contact met ons op.

Dat wordt, we spreken uit ervaring, het begin van allerlei nieuwe successen. Vul het bel mij terug verzoek in en wij bellen je met veel plezier terug. 

Andere bekeken ook

Van Start-up naar Sterkste Schakel Kennemerland

Online afspraken maken met een tool? Wij vergelijken er 4 voor je.

Cyber Security; hoe is het gesteld met jouw digitale veiligheid anno 2024?

Economische onafhankelijkheid blijft een thema, zelfs in 2024

Bel mij terug verzoek

Angela

Founding Hero

Angela is het lanceerplatform van Your Support Heroes. In haar hoofd poppen dagelijks nieuwe ideeen en verbeteringen op.

In die grote chaos weet zij dat ze alleen de leukste en beste ideeën moet onderzoeken voordat zij er verder mee kan gaan. Daar komt haar liefde voor het brengen van structuur goed bij van pas.

Haar motto:

‘Start before you are ready’! Het zou tegenstrijdig kunnen klinken met het brengen van structuur, maar laat juist zien hoe zij mensen kan motiveren in het ondernemen. Deze founding Hero en tool junkie is naast de op-en-top professional zo nu en dan de jonge hond van ons kantoor. Altijd bereid mee te denken waar zaken om verbetering of verduidelijking vragen. Enthousiast, deskundig en kritisch en dat laatste voornamelijk voor zichzelf. De dag begint niet eerder, dan dat zij haar dubbele espresso heeft gehad. Maar dan staat ze ook direct aan!

‘In Angela heb ik een partner gevonden die op dezelfde manier haar klanten wil bedienen als ik en waar gewoon goed simpelweg niet goed genoeg is. Ze is een kei in het in kaart brengen van processen en het aansturen van verbeterprocessen. Hoewel een perfectionist pur sang kan ze, wanneer dat nodig is, ook prima relativeren. Een knetterhard werkende ondernemer met het hart op de tong, maar dan wel een klein hartje met ruimte voor heel veel mensen.’


-Monique