Omdat wij cyber security, de veiligheid van onze klanten, diens gegevens en die van onszelf belangrijk vinden, doen wij er alles aan wat wij kunnen om te zorgen dat alles zo goed mogelijk beschermd is. Daarom hebben wij bijvoorbeeld ook een cyber verzekering afgesloten.
Een cyber verzekering dekt (gedeeltelijk) de financiële schade als gevolg van een virus, hack, datalek, of ander soort cyberaanval. De dekking geldt meestal voor zowel de kosten van je bedrijf, als voor schade bij derden waarvoor je aansprakelijk wordt gesteld. Maar wat ook fijn is, is dat je – in geval van paniek – iemand kunt bellen die jou kan begeleiden in de te nemen stappen. Een soort digitale wegenwacht eigenlijk.
Onze verzekeraar biedt bij het afsluiten van de verzekering een cyber scan aan tegen een vriendelijk tarief. Deze scan bestaat uit het invullen van een uitgebreide vragenlijst en een advies gesprek. Het geeft inzicht in de ‘cyber weerbaarheid’ van je bedrijf. De scan zet je aan na te denken en geeft je inzicht in wat je goed geregeld hebt en waar je qua cyber security nog kwetsbaar bent. Maak je bijvoorbeeld regelmatig back ups (ook als je in de cloud werkt!), waar en hoe bewaar je deze back-ups, hoe heb je je wachtwoord beleid geregeld en maakt iemand anders bijvoorbeeld weleens gebruik van jouw computer of telefoon?
Een aantal zaken kun je heel snel en gemakkelijk zelf al invoeren om te zorgen dat je een veiligere digitale omgeving voor je zelf creëert.
Wachtwoord beheer
Het is veiliger, scheelt tijd en je hoeft nog maar 1 wachtwoord te onthouden: werken met een digitale kluis. Wij geven de voorkeur aan LastPass. Maak een account aan met één lang, sterk hoofdwachtwoord en LastPass doet de rest. Zo ben je zeker dat je altijd een veilig wachtwoord kiest, dit veilig is opgeslagen en je kunt wanneer dat nodig is op een veilige manier wachtwoorden delen.
Virusscanner
Er zijn verschillende aanbieders van virusscanners, maar wij werken het liefst met de oplossingen van Microsoft defense via onze ICT dienstverlener. Deze worden regelmatig getest en up to date gehouden. En onze ICT dienstverlener zorgt dat alles op de achtergrond goed blijft lopen. Bij problemen of vragen kunnen wij altijd bij ze terecht.
En vergeet ook niet je andere devices, zoals smartphone(s) en tablet(s) te voorzien van virusscanners.
Updates
De belangrijkste reden om de nieuwste updates te downloaden en te installeren is om beschermd te blijven tegen beveiligingsrisico’s. In de loop der tijd verliest je software namelijk zijn effectiviteit waardoor het voor hackers en cybercriminelen makkelijker wordt om in te breken. Dus, hoewel het tijd kost en soms gewoonweg irritant is: het blijft verstandig om de updates op tijd uit te voeren.
Back Ups
Of je nu lokaal op je computer, op een eigen server in de vorm van een NAS hebt of in de cloud opslaat, een (online) back up is super belangrijk. Fysieke zaken zijn te vervangen, maar bedrijfsgegevens kunnen voor altijd verloren gaan en in verkeerde handen terecht komen. Er zijn veel mogelijkheden om een back up van je bedrijfsgegevens en documenten te maken, afhankelijk hoe je nu je opslag regelt bijvoorbeeld met Microsoft 365 of Google Workspace en vaak volledig geautomatiseerd.
Veel ICT aanbieders, bieden ook back-up mogelijkheden aan, door gebruik van oplossingen en op servers van andere partijen of op eigen servers.
Kijk bij het kiezen van de back-up faciliteiten niet alleen naar prijs, maar ook naar waar staan de servers in de wereld en ook naar bereikbaarheid van je ICT partner. Kun je ze in geval van nood ook buiten kantoortijden bereiken bijvoorbeeld? Wel zo fijn als je te maken hebt met een datalek en lichte paniek voelt…..😉
Phishing
Cybercriminelen proberen o.a. met valse e-mails, WhatsApp berichten of QR-codes je geld, persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen. Iedereen kent inmiddels helaas phishing berichten en heeft ze weleens ontvangen. Maar ze worden steeds beter en daardoor lastiger van echte berichtgevingen te onderscheiden. Kijk altijd naar het e-mailadres of telefoonnummer waar het bericht vandaan komt. Vaak kun je hieraan al zien dat er iets niet klopt. Ook taalfouten, een onpersoonlijke aanhef, urgentie (je moet NU actie ondernemen anders …) en een link waarop je zou moeten klikken vormen een optelsom voor een mogelijk schadelijk bericht. Bij twijfel kun je contact opnemen met het bedrijf die het bericht verzonden zou hebben.
Wil je meer weten over cyber security in het algemeen of specifieke punten uit dit blog? Plan dan een vrijblijvend gesprek in met Angela om in kaart te brengen wat wij hierin voor jou kunnen betekenen. Eventueel kunnen wij jou met de juiste specialisten in contact brengen.